-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مفهوم جملة وَءَاتُواْ حَقَّهُو يَوْمَ حَصَادِه در آية 141 انعام چيست؟

قرآن كريم پس از تذكّر اين نكته كه انواع زراعت و درختهاي خرما، زيتون، انار و همه باغها را خدا آفريده است، ميفرمايد: كُلُواْ مِن ثَمَرِهِيَّ إِذَآ أَثْمَرَ وَءَاتُواْ حَقَّهُو يَوْمَ حَصَادِهِي وَلاَتُسْرِفُوَّاْ إِنَّهُو لاَيُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ;(انعام،141)...از ميوة آن ـ چون ثمر داد ـ بخوريد، و حق ]بينوايان از[ آن را روز بهرهبرداري از آن بدهيد، ولي زيادهروي مكنيد كه او اسرافكاران را دوست ندارد.

با توجه به اين كه سوره انعام در مكه نازل شده و حكم وجوب پرداخت زكات در مدينه بيان شده است، جمله وَءَاتُواْ حَقَّهُو يَوْمَ حَصَادِه; حق آن را روز بهرهبرداري از آن بدهيد بيان كنندة حقّي براي مستمندان است، غير از زكات، كه بنابر روايات اهلبيت: اين يك حق مستحبي است و اكنون نيز مستحب است و با نزول آية زكات، اين آيه نسخ نشده است.

يكي از قرايني كه ميفهماند، مراد از حق در آيه زكات نيست، جمله لا تسرفوا است، زيرا مقدار زكات مشخص است و اسراف ـ كه به معناي خروج از اعتدال است ـ در آن معنا ندارد; پس مراد حقي غير از زكات است كه صاحب باغ و زراعت در روز بهرهبرداري پرداخت ميكند، به خلاف زكات كه حكومت اسلامي آن را جمعآوري ميكند.( ر.ك: محقق حلّي، معتبر في شرح المختصر، ج 2، ص 532، مؤسسة سيد الشهدأ / تذكرة الفقهأ، علامه حلي، ج 5، ص 11، مؤسسة آلالبيت، قم / تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 7، ص 363، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 6، ص 4ـ6، دارالكتب الاسلاميه. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.